System e-myta dochodzi do pełnej sprawności
System e-myta dochodzi do pełnej sprawności - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister infrastruktury Radosław Stępień. Dodał, że system potrzebuje czasu na pełen rozruch, a podobne problemy jak Polska miały z e-mytem też inne kraje.
Stępień, który odpowiadał w Sejmie na pytania posłów PiS, nazwał wprowadzanie elektronicznego systemu poboru opłat "rewolucją". Wyjaśnił, że rewolucją jest odejście od systemu winietowego, jak i budowa systemu, który w przyszłości pomoże zarządzać ruchem i inwestycjami drogowymi. Jak określił wiceminister, system jest "w fazie rozruchu". Jego zdaniem potrwa to ok. 2-3 miesięcy.
Wiceminister przypomniał, że e-myto ruszyło 3 lipca, z dwudniowym poślizgiem. Poinformował, że austriacka firma Kapsch, budująca system, zapłaciła już na rzecz Skarbu Państwa 2 mln zł kary za spóźnienie. Dodał, że dopiero po miesiącu działania systemu, a więc na początku sierpnia br., będzie można oszacować utracone korzyści Skarbu Państwa. Chodzi o pieniądze, które państwo zarobiłoby, gdyby system działał na czas. "Wtedy Kapsch zostanie wezwany do uzupełnienia ubytku, o ile taki zostanie stwierdzony" - zastrzegł Stępień.
Stępień mówił, że inne kraje, które wdrażały podobne systemy, również borykały się z opóźnieniami. Odniósł się także do zjawiska omijania przez ciężarówki płatnych odcinków dróg. "Trudno po 11 dniach oceniać, jak zachowają się kierowcy czy firmy, które dziś próbują innych dróg alternatywnych, dlatego że dopiero po tych dwóch, trzech miesiącach w ich monitoringu wewnętrznym w firmach pojawią się rzeczywiste koszty zmian tras. Pojawią się rzeczywiste koszty zwiększonej ilości czasu (przejazdu - PAP), dłuższej pracy kierowców, być może skutek w postaci wzrostu zużycia paliwa i być może skutek w postaci braku dostawy na czas (...) To skłania firmy, by wracać na drogi (płatne - PAP). We wszystkich krajach, w których funkcjonował elektroniczny system poboru opłat, mieliśmy to zjawisko odpływu i powrotu ruchu" - zaznaczył minister.
System e-myta obejmuje sieć 1560 km dróg. Stawki opłaty wynoszą 0,20 zł do 0,53 zł za kilometr autostrad i dróg ekspresowych oraz od 0,16 zł do 0,42 zł za kilometr dróg krajowych. Za przejazd płacą samochody ciężarowe i osobowe z przyczepą, jeśli ich dopuszczalna masa całkowita przekracza 3,5 tony oraz autobusy niezależnie od ich masy.
Źródło: http://logistyka.wnp.pl/system-e-myta-dochodzi-do-pelnej-sprawnosci,145662_1_0_0.html
Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni
Data: 2021-04-02
Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich
Data: 2021-03-30
W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p
Data: 2021-03-26