Strategia akumulatorowa Aliansu Renault-Nissan
<b>Produkcja akumulatorów stanie się jedną z kluczowych działalności Aliansu Renault-Nissan. Po początkowym okresie, w którym całość zapotrzebowania będzie zaspokajana przez produkcję w Japonii, Renault i Nissan rozpoczną produkcję akumulatorów litowo-jonowych na trzech kontynentach: w Ameryce, Azji i Europie, aby zapewnić lokalnie zaopatrzenie dla zakładów montażowych, w których będą produkowane przyszłe samochody elektryczne.</b>
Lokalizacja produkcji w kilku miejscach zapewni większe bezpieczeństwo zaopatrzenia w akumulatory i umożliwi zmniejszenie kosztów logistycznych, a jednocześnie pozwoli na produkcję dużej ilości samochodów. Docelowo dzięki takiemu rozwiązaniu Alians będzie w stanie wyprodukować ponad 500 tys. akumulatorów rocznie.
Wszystkie pojazdy elektryczne Renault będą wyposażone w akumulator litowo-jonowy najnowszej generacji. Akumulator składa się z 48 modułów mocy ułożonych w dwóch rzędach. Każdy z nich - wielkości notebooka - posiada 4 ogniwa. Właśnie w tych ogniwach zachodzą reakcje elektrochemiczne pozwalające na wytworzenie prądu lub magazynowanie energii. Cztery ogniwa podstawowe każdego z modułów wytwarzają prąd o napięciu 8,4 V, co dla wszystkich 48 modułów akumulatora daje prąd o łącznym napięciu 400 V.
akumulatory litowo-jonowe są produkowane przez firmę AESC (Automotive Electric Supply Corporation), założoną wspólnie w 2007 r. przez Nissana i firmę NEC. Parametry tych urządzeń w porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowo-wodorowych są znacznie lepsze pod względem zasięgu pojazdu, sprawności działania, niezawodności i bezpieczeństwa.
- Akumulatory litowo-jonowe nie mają efektu pamięci, którego występowanie stwierdza się po szeregu cykli niepełnego ładowania i który powoduje spadek pojemności klasycznych akumulatorów.
- Akumulatory AESC są typu bezobsługowego i powinny utrzymać od 80% do 100% swojej pojemności w okresie średnio około 6 lat. Ponadto będą one mogły być poddawane krótkim doładowaniom bez groźby pogorszenia ich pojemności.
- Chłodzenie akumulatora nastąpi za pomocą otaczającego powietrza dzięki możliwości oddawania ciepła przez aluminiową obudowę.
- Wydajność energetyczna tego akumulatora nie ma nic wspólnego z akumulatorami poprzedniej generacji: 100 Wh/kg w porównaniu z 25 w przypadku akumulatora ołowiowego i 63 - niklowo-wodorkowego.
Akumulatory litowo-jonowe nadają się do recyklingu, a Alians Renault-Nissan pracuje nad stworzeniem procesu i centrów recyklingu przystosowanych do przetwarzania akumulatorów samochodowych. W przeciwieństwie do klasycznych akumulatorów niklowo-kadmowych, akumulatory litowo-jonowe - zbudowane z elementów nietoksycznych (lit, tlenek manganu lub fosforan żelaza oraz grafit) - nie stanowią żadnego zagrożenia dla środowiska. Aby określić perspektywicznie zapotrzebowanie na lit, Alians wskazuje, że jego akumulatory o masie 250 kg zawierają w sobie ok. 3 kg litu. Wg danych firm wydobywczych Chemetall i SQM - światowe zapasy litu są szacowane dziś na 14 do 17 mln ton. Kraje produkcji (Chile, Boliwia, Argentyna, Chiny) nie są jednocześnie krajami eksploatującymi tradycyjne paliwa kopalne.
Źródło: http://motoryzacja.wnp.pl/strategia-akumulatorowa-aliansu-renault-nissan,114200_1_0_0.html
Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni
Data: 2021-04-02
Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich
Data: 2021-03-30
W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p
Data: 2021-03-26