Skrapiarki drogowe
Można by pomyśleć, że skrapiarki drogowe to niezbyt skomplikowane urządzenia. Jednak jak wynika z lektury poniższego artykułu również w ich przypadku stosowane są ciekawe i innowacyjne rozwiązania. Proponujemy zatem zapoznanie się z konstrukcjami czterech uznanych producentów.
Hydrog
Wśród skrapiarek dostępnych na rynku polskim maszyny firmy Hydrog cieszą się w ostatnich latach największą popularnością i zaufaniem większości renomowanych koncernów budowlanych, do których należą takie marki jak Budimex, Mota Engil czy Polimex Mostostal. Nie trzeba być ekspertem w branży, aby znać te firmy i wiedzieć, że mają one najwyższe wymagania co do sprzętu, który eksploatują później latami w ekstremalnie ciężkich warunkach. Ale wysoka jakość maszyn ważna jest również dla mniejszych firm, które nie mogą sobie pozwolić na zakwestionowanie przez inspektora na budowie etapu skropienia emulsją dlatego, że np. wystąpiło tzw. „paskowanie” czyli nierównomierny sprysk emulsją albo rzeczywista wydajność skrapiania ma niewiele wspólnego ze wskazywaną na pulpicie. Wśród kilkudziesięciu zadowolonych użytkowników, którzy nabyli skrapiarki z Hydrog-u w 2011 roku są m.in. PRDM Drogmost Kłodzko, PBDiM Świecie, Mixbud Ruda Śląska czy Unidrog Grajewo.
ZBM Hydrog ma w ofercie dwa rodzaje skrapiarek emulsji bitumicznych – z hydraulicznie rozsuwaną belką skrapiającą albo z tradycyjnym kolektorem wyposażonym w ręcznie rozkładane poszerzenia. Hydraulicznie rozsuwana belka pozwala na bezstopniową regulację szerokości sprysku z kabiny od jednej dyszy do maksymalnej szerokości 4,8 m, albo podwojenie maksymalnej wydajności sprysku w obrysie pojazdu. Warto zaznaczyć, że takich możliwości nie ma żadna z pozostałych na rynku skrapiarek. Przy konstrukcji belek spryskowych konstruktorzy Hydrog-u zastosowali kilka innowacyjnych rozwiązań gwarantujących niezawodną pracę hydraulicznego układu rozsuwającego, idealne czyszczenie po pracy i zawsze pewny rozruch każdej dyszy spryskowej. Możliwa wydajność skrapiania pojedynczą belką to 0,15–2,5 kg/m2. Komputer pokładowy skrapiarki utrzymuje wydatek sprysku na wybranym poziomie nawet przy zmianie prędkości jazdy. Dzięki zaawansowanemu układowi automatyki prędkość ta może wahać się w największym zakresie w porównaniu do innych skrapiarek dostępnych na rynku polskim.
We wszystkich skrapiarkach marki Hydrog sterowanie odbywa się z kabiny kierowcy poprzez duży kolorowy panel dotykowy. Zalety tego systemu doceniają użytkownicy, dla których ważne jest, aby skrapiarka była maksymalnie odporna na tzw. czynnik ludzki, czyli na przypadkowe błędne zachowanie operatora. Na panelu dotykowym są tylko i wyłącznie opcje niezbędne do wykonania danej czynności, np. skrapiania zgodnie z dokumentacją, nic ponadto. Wszystkie pomocnicze systemy takie jak układ grzania emulsji czy układ pneumatyczny pracują automatycznie i bezobsługowo (poza oczywistym uzupełnianiem paliwa palnika). W skrapiarkach marki Hydrog błędne zachowanie operatora jest praktycznie niemożliwe, a sterowanie jest intuicyjne i proste. Oprogramowanie skrapiarek autorstwa programistów Hydrog-u wykonane jest w wersjach językowych właściwych dla krajów, w których maszyny pracują. Sterowanie wspomagane jest przez system monitoringu telewizyjnego strefy rampy podczas skrapiania.
Każda skrapiarka z Hydrog-u wyposażona jest w ergonomiczną lancę ręczną z osobnym obwodem emulsji. Maszynę można zatem zastosować również do drobniejszych prac z wykorzystaniem lancy bez załączania głównego obwodu emulsji przez belkę skrapiającą.
W czym tkwi tajemnica sukcesu łódzkiego producenta? Przecież Hydrog nie jest jedynym wytwórcą tego typu sprzętu. Dane techniczne maszyn dostępnych na rynku są na ogół podobne więc dla osoby niezorientowanej w temacie wybór mógłby być podyktowany tylko i wyłącznie ceną. Ale Hydrog zwraca uwagę w kilku aspektach. Pierwszy to konstrukcja skrapiarek – począwszy od zastosowanych rozwiązań technicznych pozwalających na efektywne skrapianie, poprzez rodzaj zastosowanych elementów na jakości montażu i estetyce wykonania kończąc. Drugi, nie mniej ważny, to serwis. Ewentualne usterki gwarancyjne i pogwarancyjne usuwane są przez serwis Hydrog-u bezpośrednio na placu budowy. Producent gwarantuje również natychmiastową dostępność każdej, nawet najdrobniejszej części zamiennej.
Promad
Producentem skrapiarki SKN-1600 z listwą jest Przedsiębiorstwo Wielobranżowe Promad. Głównym jej przeznaczeniem jest podgrzewanie i skrapianie nawierzchni emulsjami, ale może być również użyta jako podgrzewacz do mas zalewowych (po wyposażeniu w urządzenia zalewowe). Standardowo pojemność zbiornika wynosi 1600 l. Na zamówienie istnieje możliwość zbudowania zbiornika o dowolnej pojemności.
Skrapiarki Promad mogą być zabudowane na własnym podwoziu lub dostarczane w wersji do zabudowy na samochodzie, przyczepie. Posiadają możliwość przeniesienia napędu z przekaźnika mocy ciągnika. Spryskiwanie odbywa się ręczne lub za pomocą listwy. W przypadku pracy z emulsjami, skrapiarki Promad można wyposażyć w ogrzewanie za pomocą palnika gazowego.
Wyposażenie skrapiarki obejmuje: listwę o długości 2,5 m, niezależny napęd – silnik wysokoprężny Lambordini lub Roggerini (również możliwość napędu z przekaźnika mocy ciągnika), system pompowy (pompa zębata), palnik gazowy i butlę, instalację elektryczną 12 V.
Strassmayr Polska
Strassmayr Polska jest dostawcą skrapiarek emulsji wyposażonych w belkę spryskującą z hydrauliczną, bezstopniową regulacją szerokości roboczej. Podstawowa belka o długości 2500 mm jest uzupełniona o dwa dodatkowe elementy o długości 750 mm każdy, które przy pomocy siłowników hydraulicznych są rozsuwane bezstopniowo, do uzyskania łącznej szerokości roboczej 4000 mm.
Włączanie i wyłączanie dysz znajdujących się na elementach poszerzających, następuje automatycznie w miarę ich wysuwania.
Sterowanie szerokością roboczą, rozsuwem oraz wysokością zawieszenia belki spryskującej, odbywa się za pomocą ekranu dotykowego pulpitu operatora w kabinie, oraz pulpitu dodatkowego na rampie tylnej skrapiarki.
Rozwiązanie zastosowane w skrapiarkach Strassmayr umożliwia nie tylko realizację zmiany szerokości roboczej przez zmianę ustawień, ale również dopasowanie żądanej szerokości spryskiwania do bieżących warunków budowy, tzn. płynne spryskanie poszerzeń w ciągu drogi, płynne ominięcie przeszkody, lub bezproblemowe spryskanie całej drogi nawet w przypadku wystąpienia nieregularnej szerokości.
Skrapiarki SM B mogą być stosowane do wszystkich rodzajów emulsji asfaltowych. Wydajność sprysku wynosi od 0,2 do 3 kg/m2. O jakości skrapiarki świadczy pompa emulsji, jaką w niej zastosowano. Skrapiarki SM B wyposażono w nowoczesną pompę wirową, której zaletą jest brak rozwarstwiania emulsji oraz idealne pokrycie spryskiwanej powierzchni. Budowa pompy wirowej eliminuje problem rozruchu na zimno – wirnik nie ma kontaktu z obudową, dzięki czemu nie występuje sklejanie się, jak w przypadku pomp rotacyjnych, gdzie do rozruchu na zimno występuje konieczność zastosowania dodatkowego układu podgrzewania pompy (zwykle elektrycznego), co podnosi koszty eksploatacji i ewentualnie późniejszych napraw maszyny.
Jakość wykonanego sprysku operator kontroluje na bieżąco za pomocą kolorowej telewizji przemysłowej. Ponadto skrapiarka wyposażona jest w podłączoną do sterownika drukarkę, umożliwiającą wielokrotne drukowanie bieżących i archiwalnych sprawozdań.
Ciągłe inwestowanie w park maszynowy, wykwalifikowaną kadrę oraz nowoczesne oprogramowanie (Solid Edge) pozwala firmie Trans-Masz na stosowanie najwyższych standardów jakościowych na każdym etapie produkcji, czego dowodem jest uzyskanie w 2002 roku certyfikatu ISO 9001. Od ponad 50 lat Trans-Masz wykonuje remonty dróg, dzięki czemu ma także możliwość bieżącego testowania produkowanych maszyn i ich usprawniania. Pełną obsługę serwisową w miejscu pracy maszyny zapewnia firma Madrog Construction.
Źródło: Forum Budowlane, nr 7 (182) 2011
Źródło: http://www.forum-budowlane.pl/technologie/skrapiarki-drogowe/
Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni
Data: 2021-04-02
Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich
Data: 2021-03-30
W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p
Data: 2021-03-26