Rynek pojazdów ciężarowych ciągle odrabia straty
Wg danych Centralnej Ewidencji Pojazdów przeanalizowanych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w czerwcu br., zarejestrowano 4 304 nowe i używane pojazdy użytkowe powyżej 3,5t w tym autobusy. Było to o 32,5% więcej niż przed rokiem, kiedy zarejestrowano 3 248 pojazdów. Na polskie drogi wyjechało 3 960 nowo zarejestrowanych (nowych i używanych) aut ciężarowych oraz 344 autobusy. W tej grupie 1 783 nowe pojazdy stanowiły 41,4% (38% miesiąc wcześniej) a było ich więcej niż przed rokiem o 91,1% i więcej niż w maju 2011 o 8,7%. Udział używanych pojazdów zmniejszył się w czerwcu o 3% do 58,6%. Pojawiło się ich 2 521, więcej o 8,9% niż w czerwcu przed rokiem i mniej niż miesiąc wcześniej o 95 szt.
W omawianym okresie zarejestrowano 1 646 nowych ciężarówek o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5t. Tylko nieznacznie zmniejszyło się tempo wzrostu ale nadal odnotowano niemal dwukrotny wzrost w porównaniu z ub.rokiem (98,6%). W porównaniu z majem przybyło 127 samochodów (+8,4%). Rynek systematycznie odpracowuje straty 2009 r. i wynik zbliżył się do średniomiesięcznego rezultatu z roku 2008. W pierwszej połowie roku zarejestrowano 8 521 aut ciężarowych i jest to więcej niż w ciągu sześciu miesięcy ub.roku o 4 527 (+113,3%).
Utrzymuje się wysoki udział ciągników. W czerwcu stanowiły one 67,2%, a zarejestrowano ich 1 106, ponad dwa razy więcej niż przed rokiem. W pierwszej połowie 2011 r. 5 940 zarejestrowanych nowych ciągników stanowiło 70% (przed rokiem 57%). Nie zmienia się udział samochodów zarejestrowanych na regon. W pierwszej połowie roku, podobnie jak było w roku ubiegłym, stanowiły one 87,6%. Pojazdy wyleasingowane, wliczając w to również długoterminowy wynajem, stanowiły 66,7%, podczas gdy przed rokiem 63,6%.
PZPM przywołuje dane GUS, zgodnie z którymi w transporcie samochodowym towarów, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku nastąpił wzrost przewozów o 21,6% do 59,4 mln ton. W czerwcu, w sekcji "transport i gospodarka magazynowa" odnotowano nadal niekorzystny wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury chociaż lepszy niż notowany przez GUS w maju. Nieco bardziej optymistycznie wypadają oceny popytu i sprzedaży. Oceny bieżącej i przewidywanej sytuacji finansowej są mniej pesymistyczne.
W czerwcu br., w grupie samochodów o dmc > 3,5t odnotowano zmiany na pierwszych pozycjach. Najwięcej aut zarejestrowały marki: MAN (345), Mercedes (326) i DAF (262). W pierwszej połowie roku pierwszą pozycję uzyskał DAF (1 476). Na kolejnych miejscach Volvo (1 441) i MAN (1 435).
W grupie samochodów największych (dmc > 16t) zarejestrowano w czerwcu 2011, 1 380 pojazdów. Rezultat ten dwukrotnie przewyższa (o 112,3%) uzyskany w analogicznym miesiącu 2010 r. Jest to też więcej niż w maju br. o 94 sztuki (+7,3%). Udział aut tego typu w liczbie wszystkich samochodów ciężarowych powyżej 3,5t wyniósł w czerwcu blisko 84%, a w pierwszej połowie roku 85,5%.
Ciągniki samochodowe wśród aut o dmc > 16 t stanowiły 80,1%, podczas gdy przed rokiem 74,3%. W pierwszej połowie roku w segmencie najcięższych, nowych samochodów zarejestrowano 7 289 pojazdów. Był to poziom wyższy o 125,1% niż przed rokiem, tj. 4 051 szt. wobec 3 238. W czerwcu w grupie najcięższych samochodów zarejestrowano pojazdów: Mercedesa (287), DAF'a (248) oraz MAN'a (230). W pierwszej połowie roku na pierwszą pozycje przesunął się DAF (1 424), na drugiej jest Volvo (1 411) i na trzeciej Scania (1 089).
Czytaj więcej...
Źródło: http://motoryzacja.wnp.pl/rynek-pojazdow-ciezarowych-ciagle-odrabia-straty,147419_1_0_0.html
Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni
Data: 2021-04-02
Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich
Data: 2021-03-30
W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p
Data: 2021-03-26