Rynek ciężarówek: ceny zaczynają rosnąć

Rynek ciężarówek: ceny zaczynają rosnąć
Rynek ciężarówek: ceny zaczynają rosnąć

Po okresie stabilizacji cenowej rynek zaczyna powoli odczuwać wzrost wartości używanych aut ciężarowych. Pomimo niezbyt wysokiego popytu, ciągniki siodłowe Euro 5 drożeją, ponieważ ich ceny w Europie Zachodniej znacznie wzrosły. Nasilający się import tylko umocni tą tendencję, pisze w raporcie EurotaxGlass's.
Wciąż dużym zainteresowaniem w Polsce cieszą się najmłodsze ciągniki Euro 3, których ceny od kilku miesięcy również powoli idą w górę. Generalnie odczuwalny jest brak aut i trend wzrostowy z pewnością utrzyma się w ciągu najbliższych miesięcy. Należy pamiętać, że sprzedaż nowych pojazdów w ciągu ostatnich 2 lat była bardzo mała, a to przełoży się na ograniczoną podaż używanych ciężarówek w przyszłości. Dodatkowo firmy transportowe nie śpieszą się z wymianą użytkowanych ciągników Euro 5 na młodsze, ponieważ norma ta ma obowiązywać w Unii Europejskiej przez najbliższe 3-4 lata.

W drugiej połowie roku rynek samochodów budowlanych ożywił się, a popyt na nie wzrósł. Jednak rynek jest już nasycony tymi pojazdami i poszukiwane są głównie młode pojazdy. Lekki wzrost zainteresowania można także zauważyć w branży dystrybucyjnej, chociaż tutaj sprzedaż samochodów jest wciąż na bardzo niskim poziomie. Za wzrostem wartości ciągników podążają ceny naczep. Są o 10 -15% wyższe, niż na początku roku.
Największy wpływ na przyszłoroczny obraz rynku będzie miało wprowadzenie elektronicznego poboru opłat. Zgodnie z założeniami, system zacznie obowiązywać 1 lipca 2011 r., wysokość opłat za każdy przejechany kilometr będzie uzależniona od normy emisji spalin oraz dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i będzie dotyczyć wszystkich pojazdów o dmc powyżej 3,5t. Na razie nie są znane wysokości stawek. To właśnie relacje między nimi zadecydują o zmianach struktury rynku używanych ciężarówek w Polsce. Rynek ciągników siodłowych od dawna funkcjonuje w warunkach poboru opłat, ponieważ obsługuje trasy międzynarodowe (Niemcy, Czechy oraz Słowacja posiadają już systemy myta) i tutaj nie należy spodziewać się rewolucyjnych zmian. W kraju na popularności na pewno stracą starsze pojazdy, szczególnie Euro 2. Wielkich zmian nie będzie także na rynku aut konstrukcyjnych. Wykonują stosunkowo niewielkie przebiegi, a poza tym rynek ten znacznie się odmłodził w ciągu kilku ostatnich lat dzięki zakupom nowych samochodów pod kontrakty budowlane. Największa rewolucja czeka segment pojazdów dystrybucyjnych. Ponieważ do tej pory normy emisji spalin nie miały większego wpływu na koszty użytkowania, w kraju wciąż eksploatuje się duże ilości samochodów Euro 0, 1 i 2. Dodatkowo pokonują największe ilości kilometrów w kraju spośród wszystkich segmentów rynku. Tutaj można spodziewać się przesiadania przewoźników na pojazdy znacznie młodsze lub auta "podmytowe" (czyli o dmc do 3,5t). Niezauważalne do tej pory różnice w wartości rynkowej między pojazdami z nowszymi normami z pewnością się zwiększą. Najbardziej odczuwalnym efektem wprowadzenia systemu będzie dalsza tendencja do odmładzania taboru. Taki ruch wpłynie z pewnością na zwiększenie kosztów transportu (wyższe koszty zakupu pojazdów), co może przyczynić się do problemów finansowych branży. Dużo zależy od wysokości stawek, które wprost przełożą się na kondycję firm transportowych.

Źródło: http://motoryzacja.wnp.pl/rynek-ciezarowek-ceny-zaczynaja-rosnac,124013_1_0_0.html

Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć

Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni

Data: 2021-04-02

Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?

Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich

Data: 2021-03-30

W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p

Data: 2021-03-26