POPiHN: paliwa podrożeją nawet o 11 groszy na litrze
<b>Odpowiadając na wystąpienie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego do premiera Donalda Tuska w sprawie utrzymania mechanizmów wsparcia dla paliw zawierających biokomponenty, wiceminister gospodarki Joanna Strzelec-Łobodzińska potwierdziła wcześniejsze informacje, że Ministerstwo zamierza zaproponować zniesienie ulgi akcyzowej dla paliw zawierających biokomponenty. Jako że w chwili obecnej praktycznie wszystkie sprzedawane na polskim rynku paliwa zawierają do 5% biokomponentów, na skutek likwidacji ulgi cena litra paliwa wzrośnie średnio o 5-7 groszy.
Dodając do tego jeszcze planowany wzrost ceny z tytułu wzrostu stawki podatku VAT o kolejne 4 grosze na litrze łatwo wyliczyć, o ile zmniejszy się zasobność portfeli Polaków.</b>
W opinii POPiHN utrzymując ulgi akcyzowe na paliwa z biokomponentami, a więc paliwami, z których wszyscy korzystamy, wzrost cen można zdecydowanie ograniczyć.
Jednocześnie minister Strzelec-Łobodzińska zapowiedziała utrzymanie ulgi akcyzowej na biopaliwa. W polskich warunkach praktycznie dotyczy to wyłącznie paliwa B100, przeznaczonego do napędu silników dieslowskich. - Ze względu na zastrzeżenia producentów pojazdów krąg odbiorców tego paliwa jest bardzo ograniczony. W celu uniknięcia absurdalnie wysokich, najwyższych w Unii Europejskiej kar za niezrealizowanie obowiązku wprowadzania biopaliw do obrotu (Narodowy Cel Wskaźnikowy), firmy paliwowe zmuszone są wprowadzać B100 na polski rynek po zaniżonej cenie, co sprzyja spekulacyjnej grze rynkowej i zakłóca europejski rynek biodiesla - twierdzi Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN.
- POPIHN wielokrotnie wskazywał, że przyjęta w Polsce koncepcja wprowadzania biopaliw prowadzi w ślepą uliczkę, nie służy polskiej gospodarce i konsumentom, nie uwzględnia też stanowiska Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA), zalecającego stosowanie paliw zgodnych z normami europejskimi - przypomina Wieciech.
Jego zdaniem ograniczenie ulg akcyzowych wyłącznie do biopaliw spowoduje dalsze pogłębienie obecnej patologicznej sytuacji. - Jednocześnie warto podkreślić, że Polska pozostaje jedynym państwem Unii Europejskiej, w którym wciąż nie został dopuszczony do sprzedaży olej napędowy B7, będący od października 2009 roku standardowym paliwem w UE. Wprowadzenie B7 na rynek pozwoliłoby znacząco ograniczyć wzrost cen paliw - zauważa dyrektor generalny POPiHN.
Źródło: http://nafta.wnp.pl/popihn-paliwa-podrozeja-nawet-o-11-groszy-na-litrze,116342_1_0_0.html
Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni
Data: 2021-04-02
Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich
Data: 2021-03-30
W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p
Data: 2021-03-26