Lekkie, zwrotne, wielozadaniowe
Teraz również i w Polsce mikrociągniki mogą pomóc w pracach w gospodarstwie i na roli. Dwa typy takich czterokołowców ma w swojej ofercie firma Yamaha.
Grizzly
Yamaha Grizzly to rodzina czterech mikrociągników napędzanych silnikami o pojemnościach 350, 450, 550 oraz 700 cm³. Pod ich maskami pracują jednocylindrowe silniki o mocach dochodzących niemal 50 KM. Układ przeniesienia napędu pozwala na łatwe i szybkie przełączanie poszczególnych trybów jazdy (2WD/4WD). Zbiorniki mieszczą do 20 litrów paliwa. Wygodne siedzenie i niezależne zawieszenie z podwójnym wahaczem zapewniają komfort pracy nawet w trudnych warunkach.
Bagażniki umożliwiają przewożenie ładunku ważącego nawet 130 kg (45 kg z przodu, 85 kg z tyłu). Można także ciągnąć przyczepę czy zamontować inny osprzęt profesjonalny.
Największym modelem dostępnym w kilku wersjach kolorystycznych, w tym w ciekawym Camo, jest Grizzly 700 EPS, wyposażony w silnik o pojemności 686 cm3, czyli najsilniejszą jednostkę napędową stosowaną w quadach Yamahy. "700" pozostaje najlżejszym wszędołazem w swojej klasie.
Rhino
Yamaha Rhino to z kolei dwumiejscowy pojazd side-by-side z wygodnymi fotelami zabezpieczonymi klatką, doskonały do prac prowadzonych w rolnictwie. Wyglądem przypomina auto. Skrzynia ładunkowa umożliwia przewóz przedmiotów o dość pokaźnych gabarytach i wadze aż do 181 kg. Bezstopniowa przekładnia, napęd 4x4 i blokada przedniego dyferencjału sprawiają, że Rhino świetnie radzi sobie w trudnych warunkach. Przejazdy po mokrym polu, ściętych pniach, w grząskim czy nachylonym terenie nie stanowią dla niego większego wyzwania. Rhino zarówno z przodu, jak i z tyłu jest wyposażony w niezależny, dwuramienny układ zawieszenia z możliwością regulacji w 5 pozycjach. Pracują tu także wydajne podwójne hydrauliczne tarczowe hamulce.
Dlaczego do gospodarstw rolnych?
Pierwszą, i dla niektórych najważniejszą cechą pojazdów ATV, która predestynuje te maszyny do pracy w gospodarstwach rolnych, sadowniczych czy specjalistycznych, jest możliwość homologowania jako ciągnik rolniczy. I czterokołowce Yamahy ją posiadają. Dlatego właśnie prawidłowa nazwa pojazdów typu ATV (All Terrain Vehicle) powinna brzmieć mikrociągnik.
Wiążą się z tym oczywiście również pewne ograniczenia - np. zredukowana do 40 km/h maksymalna prędkość jazdy. Ale zarejestrowany na kategorię prawa jazdy T ATV ma wszystkie niezbędne cechy pojazdu mogącego poruszać się po drogach publicznych, czyli np. oświetlenie czy gniazdo elektryki zewnętrznej. Do tego również adaptację do ciągnięcia przyczep lub innego sprzętu zaczepianego, który sprzęgany jest za pomocą haka, podobnego do tego stosowanego w samochodach.
Co więcej, do prowadzenia tak zarejestrowanego pojazdu nie trzeba specjalnych uprawnień: wystarczy kategoria B lub T (zależnie od sposobu eksploatacji).
Kolejna cecha sprzyjająca stosowaniu w rolnictwie to niskociśnieniowe opony. W zasadzie można powiedzieć - bardzo niskociśnieniowe, bo poziom ciśnienia w ogumieniu mikrociągników to zaledwie 0,25 bara. Do intensywnej jazdy po drogach publicznych to trochę za mało, ale na pole w sam raz. Ważący kilkaset kilogramów pojazd, poruszając się na takich oponach, z łatwością przejedzie po każdym błocie, a do tego nie pozostawi kolein. Jest więc pod tym względem bardzo ekologiczny - nie niszczy pokrywy glebowej.
Z doświadczeń przeprowadzonych zarówno przez niezależnych ekspertów, użytkowników, jak
i specjalistów firmy Yamaha wynika, że mikrociągnik Yamaha (Grizzly lub Rhino) na oblodzonej powierzchni potrafi uciągnąć bardzo duży ładunek, podczas gdy typowy ciągnik podobnej mocy nie jest w stanie ruszyć z miejsca z powodu ślizgających się kół napędowych.
I tu pojawia się miejsce, by wymienić kolejną cechę mikrociągników Yamaha: napęd na koła przekazywany jest za pomocą dwuzakresowej przekładni bezstopniowej Ultramatic z rewersem. Gdy włączymy elektrycznie sterowany napęd 4x4 ATV dodatkowo wzmocni swoje właściwości uciągowe. Natomiast po załączeniu blokady dyferencjału (również elektrycznie) mikrociągnik Yamaha staje się pojazdem, który przejedzie przez naprawdę każdy teren.
Zarówno w mikrociągnikach Grizzly, jak i Rhino może być stosowany elektryczny układ wspomagania kierownicy. Przypomnijmy raz jeszcze - oba czterokołowce mogą być homologowane i rejestrowane jako ciągniki rolnicze.
Źródło: http://www.techagra.pl/news_shw.php?id=8311&p=1
Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni
Data: 2021-04-02
Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich
Data: 2021-03-30
W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p
Data: 2021-03-26