Kłopoty producentów aut będą ciągnąć europejskie gospodarki w dół. Ale Polska jest bardziej odporna

Kłopoty producentów aut będą ciągnąć europejskie gospodarki w dół. Ale Polska jest bardziej odporna
Kłopoty producentów aut będą ciągnąć europejskie gospodarki w dół. Ale Polska jest bardziej odporna

Węgry, Czechy i Słowacja z racji znacznego uzależnienia gospodarki od sektora motoryzacyjnego są narażone na głębszą zapaść w przemyśle niż Polska.

Gdy w 2011 roku z taśmy produkcyjnej Fabryki Samochodów Osobowych na warszawskim Żeraniu zjeżdżał ostatni wyprodukowany – już na licencji General Motors – model Chevroleta Aveo, wielu ludzi nie mogło uwierzyć, że ikona przemysłu samochodowego w Polsce, jaką była FSO, bezpowrotnie znika.

Po ponad dekadzie okazuje się, że w obliczu zapaści w sektorze motoryzacyjnym, za który odpowiada pandemia, brak silnie rozwiniętego przemysłu motoryzacyjnego w Polsce może się okazać błogosławieństwem.

Produkcja samochodów prawdopodobnie będzie bowiem jednym z głównych sektorów poszkodowanych przez pandemię.

W Polsce istnieją oczywiście zakłady produkujące auta (m.in. fabryka Opla w Gliwicach, Fiata w Tychach i VW w Poznaniu), podzespoły i części samochodowe (m.in. fabryka Toyoty w Wałbrzychu), jednak w porównaniu do pozostałych państw regionu Grupy Wyszehradzkiej, udział sektora w gospodarce jest niewielki.

Grupa Wyszehradzka uzależniona od produkcji samochodów
Wbrew pozorom nie mówimy tu o małym rynku w skali Europy, mimo że dotyczy to zaledwie czterech gospodarek. Jak podaje Reuters, przed wybuchem pandemii Polska, Czechy, Węgry i Słowacja zatrudniały w branży samochodowej około 1,3 miliona osób i odpowiadały za prawie jedną piątą produkcji pojazdów w całej Unii Europejskiej.

Od początku lat 90 ubiegłego stulecia zagraniczni producenci samochodów inwestowali w infrastrukturę produkcyjną w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, którego główną przewagą była relatywnie tania i wydajna siła robocza. Sektor samochodowy stał się tym samym istotnym źródłem inwestycji zagranicznych, zatrudnienia i wzrostu gospodarczego – zauważa Reuters.

Ale z powodu przestoju w produkcji samochodów spowodowanego pandemią branża zostanie prawdopodobnie bardziej dotknięta przez COVID-19 niż wiele innych sektorów w regionie. Jednocześnie ożywienie będzie tam najwolniejsze.

To zła wiadomość dla Czech, Węgier i Słowacji, które są szczególnie uzależnione od przemysłu samochodowego. W tych trzech krajach fabryki posiadają Volkswagen, PSA (Peugeot i Citroen), KIA, Hyundai, Skoda, Suzuki czy Jaguar Land Rover.

Jak podaje Reuters, sektor motoryzacyjny generuje 4-6 proc. PKB Węgier i jedną dziesiątą czeskiego PKB. Na Słowacji stanowi 13 proc. PKB.

Komisja Europejska prognozuje w tym roku spadek PKB na Węgrzech o 7 proc., w Czechach o 7,8 proc., a na Słowacji o 9 proc. Dla porównania gospodarka Polski, najmniej zależna od sektora motoryzacyjnego w Grupie Wyszehradzkiej, ma się skurczyć o 4,6 proc.

Po częściowym lub całkowitym zawieszeniu produkcji na początku pandemii większość zakładów wróciła do pracy, jednak wciąż w ograniczonym wymiarze.

Czeskie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego prognozuje, że produkcja samochodów w kraju spadnie w bieżącym roku o jedną piątą, a przychody sektora motoryzacyjnego spadną o prawie 10 miliardów dolarów.

Źródło: http://300gospodarka.pl/news/polska-moze-zyskac-na-tle-regionu-przez-slabiej-rozwiniety-przemysl-samochodowy

Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć

Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni

Data: 2021-04-02

Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?

Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich

Data: 2021-03-30

W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p

Data: 2021-03-26