Drogowcy podczas zimy będą eksperymentować. Zamiast soli będzie żwir.
Zima zbliża się nieubłaganie. Zarząd Dróg Miejskich zaczął już opracowywać strategię odśnieżania. Ma być skutecznie, a zarazem ekologicznie.
Do tej pory najczęstszym stosowanym środkiem do odśnieżania była sól. Jak wiadomo nie ma ona najlepszego działania na karoserię samochodową, przyuliczną zieleń czy infrastrukturę miejską taką jak np: barierki drogowe. Tym razem ma być inaczej. Jak podaje TVN Meteo podczas tegorocznej zimy wiele miast zdecydowało się na użycie żwiru.
Zarząd Główny Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Ogrodnictwa zorganizowali specjalne seminarium. Niestety nie ma gatunku roślin, który odporny by był na zasolenie. W błocie pośniegowym, zalegającym w okolicy dróg stężenie soli niekiedy jest znacznie większe niż w Bałtyku. Jako przykład podawano Poznań. W 2011 roku do odśnieżania zużyto 7,4 tony soli. By odtworzyć zniszczoną zieleń, wydano 2 mln złotych.- "Mieszkańcom trzeba uświadamiać, że działania służby drogowej mają na celu jedynie łagodzenie skutków zimy, a nie całkowitą ich likwidację, tak definiuje to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad" – zaznacza Agnieszka Szulc z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich."
W stolicy ubiegłej zimy wyjazdy pługosolarek kosztowały 90 milionów złotych. Już wtedy Prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz rozważała zrezygnowanie z odśnieżania dróg do czarnej nawierzchni. Drogi miały być posypywane żwirem. W tym roku zamiast soli stosowany będzie właśnie żwir na nieutwardzonych drogach w Ursusie, Białołęce, Wawrze czy Wesołej. Także w Poznaniu zamiast soli stosowany będzie chlorek wapnia oraz żwir lub piasek.
Jan Bieńka z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów twierdzi, że szanse na wyeliminowanie odśnieżania przy pomocą soli są znikome. Jako powód podaje to, że wciąż jest to najtańszy środek chemiczny, który można zastosować na masową skalę. Wbrew pozorom łatwiej nawierzchnię jest utrzymać w Skandynawii, gdzie zimy są dużo ostrzejsze. W Polsce kiedy temperatura wielokrotnie podczas zimy jest na plusie, sól spływa wraz z topniejącym śniegiem. Wtedy trzeba ją ponownie rozsypywać. Dodatkowo w Polsce nie można stosować opon z kolcami, które zwiększają przyczepność na drodze, a w Skandynawii używane są od lat.
Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć
Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni
Data: 2021-04-02
Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?
Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich
Data: 2021-03-30
W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem
Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p
Data: 2021-03-26