BMW pracuje nad nowym brzmieniem swoich aut

BMW pracuje nad nowym brzmieniem swoich aut
BMW pracuje nad nowym brzmieniem swoich aut

<b>Nowe rozwiązania akustyczne pojazdów o lekkiej konstrukcji muszą tłumić nieprzyjemne hałasy i wyciszać przedział pasażerski, ale pozwalać również na obniżenie masy własnej pojazdu i zwiększyć jego całkowitą wydajność. W centrum rozwojowo-badawczym BMW prowadzone są prace nad rozwiązaniem zwanym Active Sound Design, czyli systemem kontroli dźwięku silnika wewnątrz pojazdu. Dzięki niemu dynamika jazdy i osiągów silnika ma stac się w kabinie pasażerskiej niemal namacalnym wrażeniem.</b>

Inżynierowie BMW pracują nad stworzeniem lekkiej, dźwiękochłonnej konstrukcji, złożonej z komponentów specjalnie dobranych pod względem ich właściwości akustycznych. Główny cel to poprawa komfortu jazdy oraz wykorzystanie zalet obniżonej masy pojazdu i kompaktowej struktury instalacyjnej, co możliwe jest dzięki dobraniu materiałów o ściśle określonych własnościach. Tym sposobem, nabywca powinien otrzymać produkt o niższej masie własnej co w efekcie powinno wpłynąć na standard jazdy, ograniczenie paliwożerności i emisji CO2.

Zmniejszenie poziomu hałasu towarzyszącego jeździe wymaga normalnie użycia ciężkich materiałów wygłuszających i tłumiących. Takie rozwiązanie ogranicza poziom wibracji powierzchniowych. Dzięki współcześnie stosowanym materiałom komponenty silnika są coraz lżejsze. Rosną jednak wymagania wydajnościowe wobec napędu. Oznacza to, iż np. skrzynie korbowe budowane są z aluminium, przez co brakuje materiałowego wyciszenia nieprzyjemnych dźwięków powstałych w procesie spalania. Aby temu zaradzić specjaliści od akustyki udoskonalają takie elementy jak np. skrzynie korbowe. Zabieg zwany "użebrowaniem" pozwala na stałe ograniczać nieprzyjemne odgłosy, a skrzynia korbowa pozostaje - w ostatecznym rozrachunku - bardzo lekkim elementem. Sama jednostka napędowa jest częściowo zamknięta w kapsule akustycznej. Elementy pochłaniające lub tłumiące hałas nie wymagają zbyt dużej przestrzeni montażowej, są lekkie i jednocześnie w zadowalającym stopniu redukują ilość decybeli. Z wyciszenia i tłumienia dźwięków przy samym silniku wynikają również dodatkowe korzyści jeśli chodzi o ogólną wydajność układu napędowego. Jeśli nieprzyjemne odgłosy zatrzymywane są u źródła, nie ma konieczności dodatkowego wyciszania przedziału pasażerskiego. Pomaga to oszczędzić materiały, obniżyć masę pojazdu oraz ograniczyć zużycie paliwa. Inna metoda na stworzenie lekkiej akustycznej konstrukcji polega na nadaniu funkcji dźwiękochłonnym elementom już zamontowanym w pojeździe. W konstrukcji podwozia wykorzystywanej w obecnie dostępnych modelach BMW, która poprawia ich właściwości aerodynamiczne, lekkie, wzmocnione tworzywo termoplastyczne (LWRT) zastępuje stosowaną poprzednio ramę pomocniczą wykonaną z polipropylenu, która była cięższa, zajmowała więcej miejsca, a jej montaż wymagał użycia większej ilości materiałów wygłuszających. W nowej konstrukcji podwozia, rama pomocnicza pełni jednocześnie funkcję materiału pochłaniającego dźwięk. Pozwala to obniżyć masę pojazdu, zajmuje mniej miejsca w pojeździe i zwiększa powierzchnię tłumiącą hałas. Nowa konstrukcja ma grubość 2 - 8 mm, czyli jest zdecydowanie cieńsza od rozwiązań stosowanych uprzednio, gdzie grubość takich materiałów dochodziła do 30 mm. Nowe struktura jest również o połowę lżejsza od poprzedniej ramy pomocniczej z dodatkowym amortyzatorem.

więcej na...

Źródło: http://motoryzacja.wnp.pl/bmw-pracuje-nad-nowym-brzmieniem-swoich-aut,111695_1_0_0.html

Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć

Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni

Data: 2021-04-02

Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?

Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich

Data: 2021-03-30

W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p

Data: 2021-03-26