Transport intermodalny ofiarą cięć budżetowych

Transport intermodalny ofiarą cięć budżetowych
Transport intermodalny ofiarą cięć budżetowych

<b>Wbrew logice wydarzeń rynkowych, korzystnym przesłankom ekonomicznym oraz zadaniu ograniczania emisji spalin w transporcie, przewozy intermodalne skazane zostały w Polsce na stagnację, jeżeli nie regres.</b>

O ile od początku lat 90. minionego wieku udział przewozów towarowych koleją malały, na rzecz przewozów drogowych, to jedynym segmentem tego rynku, który rósł dynamicznie, były przewozy intermodalne, tj. w kontenerach z wykorzystaniem dwóch różnych środków transportu; koleją na trasie porty-terminal kontenerowy w głębi kraju oraz samochodem - od terminala do klienta. W niezłym dla operatorów 2008 roku kolej przewiozła nieco ponad 1 proc. więcej towarów niż rok wcześniej, lecz kontenerami - aż o 27 proc. (w 2007 r. o 33 proc. więcej). Przewozy intermodalne zdobyły już blisko 1,5 proc. udziału w przewozach koleją. Pomimo tego postępu należy pamiętać, że w większości krajów zachodniej Europy poziom ten sięga 7-9 proc., a Austrii - 17 proc.

Przesuwanie ładunków na tory zaleca Komisja Europejska, bowiem jest to jeden ze sposobów wypełnienia przez transport zobowiązań pakietu klimatyczno-energetycznego i ograniczenia do 2020 roku o 20 proc. poziomu emisji gazów cieplarnianych. Największe możliwości rozwoju w tym zakresie mają właśnie przewozy intermodalne. Według szacunków International Union of Combined Road-Rail Transport Companies, jest on opłacalny finansowo szczególnie na większe odległości (ponad 300 km), bowiem kolej oszczędza na każdym kilometrze do 29 proc. energii oraz ma o 60 proc. mniejszą emisję CO2 niż pokonujące te trasy ciężarówki z kontenerami lub z ładunkiem "luzem".

Więcej na ...

Źródło: http://logistyka.wnp.pl/transport-intermodalny-ofiara-ciec-budzetowych,95808_1_0_0.html

Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć

Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni

Data: 2021-04-02

Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?

Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich

Data: 2021-03-30

W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p

Data: 2021-03-26