Najważniejsze jest szybkie wprowadzenie zmian w ustawie o transporcie drogowym

Najważniejsze jest szybkie wprowadzenie zmian w ustawie o transporcie drogowym
Najważniejsze jest szybkie wprowadzenie zmian w ustawie o transporcie drogowym

<b>Z dr Izabellą Mitraszewską, z Instytutu Transportu Samochodowego, rozmawia Elżbieta Haber.</b>

Przysłuchiwała się Pani dyskusjom w Sejmie dotyczącym nowelizacji ustawy o transporcie drogowym. Odrzucono propozycję wydłużenia okresu przejściowego na szkolenia w warunkach specjalnych. To dobra czy zła decyzja?

Prawo nie powinno działać wstecz i narażać ludzi na straty, ponieważ rozporządzenia dotyczące szkolenia kierowców i doskonalenia techniki jazdy weszły w życie w 2008 r. Ośrodki szkoleniowe wydały już pieniądze na przystosowanie do nowych zasad szkolenia, trudno więc teraz wszystko odwoływać. Tą sprawą trzeba było się zająć zanim wyszło rozporządzenie. Przypominam, że już w 2007 r. apelowałam o to, żeby liczbę godzin szkolenia zmniejszyć o połowę, godzinę szkoleniową ograniczyć do 45 min. i wprowadzić vacatio legis na tory poślizgowe. Nikt nie był tym zainteresowany.

<b>Co jest najważniejsze w znowelizowanej ustawie?</b>

Aby jak najszybciej wprowadzić ją w życie. Najważniejszy jest tu zapis dotyczący kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, gdyż skrócenie czasu szkolenia z 280 do 140 godz. od razu redukuje jego koszt o połowę. A jeżeli jeszcze skrócimy godzinę do 45 minut, to koszt zmniejsza się o dalsze 25%. I niewielkie znaczenie ma tu to, czy kierowcy będą jeździli przez 2 godz. w warunkach specjalnych czy przez 10 godz. po drogach, tym bardziej że wprowadzenie dwuletniego okresu przejściowego jest rozwiązaniem doraźnym, a korzysta tylko jedna strona, druga ponosi straty. Jazda na drodze też kosztuje, a na dodatek jest bardziej niebezpieczna niż na autodromie czy symulatorze, gdyż niedoświadczony kierowca może spowodować wypadek.

<b>W nowelizacji nie ma jednak mowy o skróceniu godziny lekcyjnej…</b>

Można to jednak zrobić w ciągu jednego dnia, wystarczy zapisać w rozporządzeniu, że godzina lekcyjna trwa 45 minut, albo że 60 min., jednak w tym przez 45 min. odbywają się zajęcia, a 15 min. poświęconych jest na przerwę. To byłoby spójne z przepisami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Teraz najważniejsze jest jak najszybsze wprowadzenie już proponowanych zmian, tym bardziej że w maju 2010 r. wejdą w życie unijne rozporządzenia dotyczące kabotażu i zmiany w rozporządzeniu 561, w zakresie czasu pracy kierowców autobusów. Za dwa lata będą obowiązywały kolejne, dotyczące zmiany zasad wykonywania działalności transportowej i dopuszczenia do zawodu oraz utworzenia krajowego rejestru elektronicznego przewoźników drogowych. Co prawda mamy jeszcze trochę czasu, ale nikt nie wykona rejestru w ciągu kilku miesięcy. Muszą powstać przepisy dotyczące tego, kto ma nim zarządzać i jak będzie wyglądało egzaminowanie przewoźników. A po tym, jak UE dała nam możliwość wydłużenia trwania licencji do 10 lat, musimy się opowiedzieć, czy coś w tym zakresie będzie zmienione i na ile. Przewoźnicy powinni przypilnować, żeby wybrano opcje korzystne dla nich.

Więcej na ...

Źródło: http://motoryzacja.wnp.pl/najwazniejsze-jest-szybkie-wprowadzenie-zmian-w-ustawie-o-transporcie-drogowym,6060_2_0_0.html

Najnowsze wiadomości
Polska jest największym eksporterem okien i drzwi w UE. A wyniki branży będą dalej rosnąć

Polska jest największym europejskim producentem okien i drzwi, a także numerem 1 pod względem wartości eksportu wśród krajów UE. W 2020 r., mimo szalejącej pandemii Covid-19, rodzima branża okazała się „koronaodporna”. Widać to szczególnie po wynikach eksportu – wynika z analizy publicznego think tanku Polski Instytut Ekonomiczny. Według danych GUS, w 2020 r. wartość eksportu okien i drzwi wyni

Data: 2021-04-02

Robotyzacja w drukarni. Kto może skorzystać z pomocy mechanicznych pomocników?

Bezobsługowe drukowanie i wycinanie o dowolnej porze dnia i nocy – to główne zalety wdrożenia robotów przemysłowych w dziedzinie poligrafii. Jak przekonują eksperci, roboty oznaczają zwiększoną produktywność, znaczną redukcję kosztów produkcji oraz odciążenie pracowników. Kto może skorzystać z ich pomocy? Choć kojarzą się futurystycznie, roboty przemysłowe to wcale nie taki nowy wynalazek. Ich

Data: 2021-03-30

W lutym produkcja przemysłowa wyższa niż przed rokiem

Jak informuje Główny Urząd Statystyczny (GUS), w lutym br. produkcja sprzedana przemysłu była wyższa o 2,7% w porównaniu z lutym ubiegłego roku. Jak informuje GUS, w lutym 2020 zanotowano wzrost o 4,8% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, natomiast w porównaniu ze styczniem br. wzrosła o 4,3%. W okresie styczeń – luty br. produkcja sprzedana przemysłu była o 2,0% wyższa w p

Data: 2021-03-26